*

Risto Rumpunen

VR:n alasajo on keskeytettävä!

En muista lukeneeni yhdenkään puolueen luvanneen vaaleissa suorasanaisesti tavoitteekseen alas ajaa VR pitkäjännitteisesti, jotta raideliikenne voitaisiin avata yksityiselle kilpailulle helpommin. Siitä huolimatta suunnitelmaa on jo lähdetty toteuttamaan.

Toteuttamisen kaava on seuraava: Ulkoistetaan ja heikennetään palveluja hitaasti siten, että asiakkaat tottuvat huonoon palveluun. Sen jälkeen on helpompaa puolustella, miksi rautatieverkosto pitää avata kilpailulle.

Tässä käytännön esimerkkejä: Matkustin viikonloppuna Helsingin ja Hyvinkään välillä. Helsingin rautatieasemalla kolme automaattia oli rikki, joten yritin ostaa lipun junasta Visa Electron kortilla. Ystävällinen konduktööri kertoi Electron korttien toimineen lyhyen kokeiluajan, mutta koska järjestelmää ei saatu toimimaan, kokeilu lopetettiin.

Pyysin konduktööriä kohteliaasti kertomaan eteenpäin yhtiön johdolle, että asemilla olevat vihreät automaatit on suunniteltu huonosti ja kaikenlisäksi ne on toistuvasti suljettu tai rikki. Kerroin myös konduktöörille pitäväni VR henkilökuntaa ystävällisinä ja auttavaisena. Siitä että yhtiön johto on tyrinyt jo vuosia, ei voi syyttää konduktöörejä. Ystävällinen konduktööri kertoi pahoitellen, että heidän työnsä junissa on tarkoitus lopettaa kokonaan vuoden vaihteessa.

Paluumatkalla Hyvinkään aseman ainoalle automaatille oli pitkä jono. Kun vihdoin pääsin ostamaan lippuani, juna pysähtyi asemalle, riensin junaan ilman lippua. Astuin junan ensimmäiseen runkoon toivoen voivani ostaa lipun junasta, mutta rungossa ei ollut konduktööriä.

Lähempänä Helsinkiä vaunuun astui kolme tarkastajaa. Aika usein näitä sinipukuisia on sitäkin enemmän. Tarjouduin ostamaan lipun heiltä. Se ei ollut mahdollista, sillä se ei kuulu heidän toimenkuvaansa. Valitin tilannetta vartijoille, mutta asia ei kuulunut heille, sillä he kertoivat olevansa vain töissä toisen yrittäjän palveluksessa, jonka palvelun VR oli ostanut.

Minun on vaikea ymmärtää, miten VR:n laskuopin mukaan voi olla kannattavampaa potkaista pois hyvin palvelevat konduktöörit ja palkata samaan aikaan ulkopuoliselta yritykseltä pieniä komppanioita siniasuisia vartijoita tarkastamaan lippuja joka ikinen viikonloppu ja pyhäpäivä?

VR:n on tehnyt menneinä vuosina sarjan uudistuksia ja viimeisen uudistuksen tavoitteena on vähentää pari sataa konduktööriä. Yhtiö haluaa siis potkaista pois parasta mainosta yhtiölle tekevät ja poikkeuksellisen hyvin palvelevat asiakaspalvelutyöntekijänsä.

VR lipunmyyntipisteissä oli aiemmin valtavia jonoja ja siitä huolimatta myyntipisteitä lakkautettiin. VR nettisivut olivat pitkään vaikeita ja kömpelöitä käyttää. Lippuautomaatit oli suunniteltu surkeasti. Yhdessä vaiheessa junat myöhästelivät jatkuvasti. Ukkosilmalla sähkökytkimien sulakkeita paloi sitä rataa, että liikenne oli toistuvasti seis. Listaa voisi jatkaa pitkään.

VR on valitusten jälkeen parantanut palvelujaan, mutta monet menneet ongelmat olisi pitänyt osata ennakoida ja ratkaista ennen, kun ne paisuivat. Kaikista edellä mainituista VR ongelmista ja vahvuuksista päätellen, yhtiön suurimmat ongelmat löytyvät sen poliittisesta hallinnasta ja operatiivisesta johdosta.

Yhtiön poliittisen ja operatiivisen johdon olisi pitänyt ottaa niistä suurempi vastuu. Sen sijaan se on toistuvasti tyrinyt asiassa, mikä lienee palvelevan päämäärää alas ajaa VR palvelut ja avata mahdollisuuksia raideliikenteen yksityistämiselle.

En näe mitään pahaa siinä, jos rautatieliikennettä avataan toimijoille niillä rataosuuksilla, missä VR ei muutenkaan toimi tällä hetkellä. Niillä rataosuuksilla kuten esimerkiksi Hyvinkää-Hanko radalle, voisi hyvin sallia esimerkiksi kesäkokeiluna junabussin tapaisia palveluja uusien yrittäjien toimesta.

Koko raideliikenteen avaamisessa kaupalliselle kilpailulle ei ole mitään järkeä. Ilmeisesti meillä yritetään kopioida Britannian malli, vaikka se meni siellä alussa todella pahasti pieleen ja on edelleen käyttäjilleen kallis ja hankala, vaikka yksityistäminen pakotettiin siellä käyntiin jo parikymmentä vuotta sitten.

Meidän ei pidä antaa VR yksityistämisen tähtäävän toiminnan takia antaa raideliikenteen surkistamisen jatkua. Pahat merkit ovat jo ilmassa ja siksi VR tietoinen kurjistaminen ja alasajo on keskeytettävä.

 

Kirjoittaja on vapaa toimittaja, tietokirjailija ja dokumenttaristi, joka on julkaissut mm. Kirjan "Nokian mahdoton mahalasku" ja jännitysromaanin "Kuolleet muurahaiset".

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Niin se on, että aikoihin on eletty. aikoinaan kun Valtionrautatiet perustettiin palvelemaan yhteiskuntaa ilman voittoa, mutta kuitenkin tervettä liikeperiaatetta noudattamaan. Mitä on jäljellä? Ei edes valtionrautateitä. On vain VR Osakeyhtiö, joka saneeraa henkilöstöä pellolle ja makselee johtajilleen valtavia palkkoja ja vielä bonuksia palkkojen päälle. Kyllä vanhat rautatieläiset varmaan kääntyilevät haudoissaan.

Käyttäjän AnneMikkola kuva
Anne Mikkola

Surullistahan tämä on.

Lisäksi näitä paljon mainostettuja säästölippuja ei voi ostaa kuin ainoastaan VR Mobiililla, eli tarvitaan älypuhelin JA luottokortti, että lipun voi edes saada. Kuinka paljon onkaan siis kansaa joka suljetaan halpojen lippujen ulkopuolelle.

Lisäksi hintojen alentaminen vaikuttaa huijaukselta. Ainakin oma lippuni hinta nousi takaisin ja kalliimmaksi kuin aiemmin. Hintoja laskettiin (joiltain) ja sitten nostettiin uudelleen. Siltä se näyttää.

Lisäksi nyt lopetettiin yllättäen junavuoroja ainakin omalta maaseutuasemaltani. Hämeenlinnan asemallakaan ei näytä olevan enää lipunmyyntiä.

Sitten satsataan johonkin Helsingin raiderataan, jotta tulee enemmän asuntoja. Entäpä ne paikkakuunnat tunnin sisällä Helsingistä johon jo on asunnot rakennettu ja lisää rakennetaan ja SITTEN lopetetaan junavuorot?

Tämä yhtiöittäminen on todellinen kirosana. Valtion yhtiö. Todellakin. Verovaroin on kalliisti rataverkosto rakennettu ja nyt sitten ihmisiä kiristetään tällä järjettömällä toiminnalla. En mitenkään päin voi uskoa että tässä touhussa on järjen häivääkään kokonaistaloudellisesti.

Traagista seurata kotimaansa korruptoitumista ja rappioitumista aivan kuin jonkun Afrikan kehitysmaan tasolle. Kaikki tuntuvat menettäneen järkensä.

Toimituksen poiminnat